Maj - med aprilväder.

Nu är vi inne i mitten av maj. Det känns skönt. Om 1 ½ månad har vi bott i huset i ett år! Helt otroligt! Älskar verkligen mitt hem! Kan inte sluta känna lyckan i magen varje gång jag parkerar, går uppför uppfarten och ser blomsterprakten i rabatterna. Just nu pryds den närmast huset av tulpaner. Hur underbart är inte det?! Älskar mitt hem!

Jag har ju kämpat en stor del av mitt liv med att gå ner i vikt. Det går ju verkligen dåligt om jag får säga det själv. Har aktivt försökt träna och äta nyttigt flera år, slutat med godis det senaste halvåret - men inget händer. Jag går snarare upp i vikt! Blir tokig och förbannad. Att det ska vara så svårt att få må bra och känna sig snygg?!?! Kom in i en rejäl svacka här i början av april. På posten några veckor senare kom en bok: "Matrevolutionen - ät dig frisk med riktigt mat" skriven av Andreas Eenfeldt. Min kusin Karin hade skickat den till mig för att jag skulle få nya perspektiv. Mycket riktigt - jag blev inspirerad. Läste ut boken i söndags och kände att: Nu jävlar!

Det är nu eller aldrig. Det är så jag känner - just nu i alla fall. Så jag startade min nya kosthållning. till söndagens middag. Jag äter enligt LCHF - Low Carb High Fat. Hittills har det gått helt utomordenligt - rent kostmässigt. Äter inga kolhydrater förutom det som finns i grönsaker. Sen får vi se i framtiden om det ger resultat. Gör det det - är ingen gladare än jag. Jag har skrivit upp massa maträtter som jag tycker om och är utan kolhydrater. Sedan ahr jag gjort en matsedel för de kommande 2 veckorna och kommer fortsätta göra detta. Det hjälper verkligen, dels i vardagen för enkelhetens skull men även för suget. Jag längtar efter att äta den maten jag planerat. För mig är mat väldigt viktigt. Jag vill äta sånt jag tycker är gott - annars kan jag lika gärna skippa mat. Sen tar jag nu alltid med matlåda till jobbet nu. Kan inte äta det hon lagar i köket för det mesta. Men vissa gånger hoppas jag kunna det. Nu är det bara att kämpa på och se om det hjälper. Men denna vecka har jag upplevt huvudvärken från helvetet, men har läst att om det beror på kosten så ska det gå över snart så jag håller tummarna för det.

Maj är det som sagt. Med aprilväder nånting! Idag har det regnat, åskat, haglat, varit sol, blåst... och nu regnar det såklart igen. Måste avsluta som det började... ;)

Kollar just nu Beetlejuice. Stefan ligger helt utslagen på golvet efter en springtur med Kent. De hann in innan regnet i alla fall. Idag lagade jag currykycklinggryta med massa grönsaker i och kokt sparris till. Det blir en god fredagslunch. Till imorgon har jag marinerat fläskytterfile för att ha en god grillmiddag. Längtar redan.

Nu ska jag titta färdigt filmen och sen blir det sängdags. Ska upp kl. 5 imorgon. Phu... Men får helg redan klockan 12 så det känns ju bra.


Kommentarer
Postat av: Karin

Jag måste säga som dig, man vill äta mat man gillar och med den här kosthållningen är det verkligen så. Aldrig behöver man vara hungrig, sugen som en tok och det man äter är riktig mat. Jag hoppas att du får lika positiv inverkan på vikten, vissa släpper ifrån sig vikt jättefort men har man bantat mycket kan det ta ett tag för kroppen att släppa ifrån sig.



Vad duktig du är som planerar mat, det är något jag ofta tänker att jag vill göra men så kommer det annat i vägen.... jag har iallafall oftast något att ta fram från frysen dagar då inspirationen är noll och brödkakorna ligger risigt till ;-)



Lycka till!

2011-05-20 @ 17:08:40
Postat av: Marion

Det är bra att du fortsätter kämpa trots svackor och nederlag! Att du är ärlig med dig själv och accepterar att det finns svackor gör att det du gör är ärligt och sant mot dig själv.



Hoppas LCHF är något för dig och om inte så tappa inte hoppet. Av alla tre miljoner olika kostförhållningslivsstilar finns det en för dig, du har bara inte hittat den som just din kropp och själ mår bra av.



Sköt om dig, ha det bäst och kom ihåg att du är bra som orkar kämpa och inte gett upp trots allt som varit Kram och massa kärlek !!!! :)

2011-05-20 @ 17:24:56
URL: http://www.metrobloggen,se/enpersika
Postat av: Sandra

..låter gott med kyckling och sparris!!..bara att kämpa på!! jag tycker du gör de jätte bra!!

2011-05-20 @ 19:16:06
URL: http://www.zanzan-themovie.blogspot.com/
Postat av: Agnes

Tack för alla fina kommentarer och stöttning. Jag ska kämpa på.

2011-05-20 @ 19:25:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0