Hur gick första veckan?

Nu har jag ätit enligt LCHF i exakt 1 vecka och 2 dagar. Hur har det då gått? Alldeles, alldeles utmärkt... Jag saknar varken kolhydrater eller socker. Jag längtar inte efter det alls, och det är ovanligt för att vara mig. Längtade inte ens efter det i början då jag var så fokuserad på detta. Vad är då tricket? Jag har sett till att ha maten planerad in i minsta detalj. Alla måltider inräknade - frukost, lunch, middag och mellanmål. Jag har alltid sett till att ha fri tillgång till mat som jag får äta.

Vad har då hänt på dessa dagar sen jag började?
Jag är bättre i magen - inte lika gasig eller behöver göra nummer 2 lika ofta (intresseklubben antecknar? ;)).
Jag har haft hemsk, hemsk huvudvärk - den har börjat lätta nu.
Jag har gått ner 4 kg på en vecka.
Jag har inget som helst sockersug eller längtan efter godis, efterrätter eller pasta, ris eller potatis.
Jag äter mindre portioner, blir mätt tidigare än förr, får lämna mat nästan varje måltid för jag har inte lärt mig att jag äter mindre.
Är trött - men det var jag redan innan jag började så jag vet inte om det spelar in. Piggare idag dock och det är skönt. Har orkat göra några kraftansträgningar efter jobbet och middag idag vilket är ovanligt för att vara mig.

Sen kommer jag inte på något mer. Men jag får fortsätta uppdatera hur det går och om det blir några förändringar.

Men just nu trivs jag bra med livet utan kolhydrater och socker. Jag känner mig glad, peppad, motiverad och längtar efter viktnedgång och hälsosammare liv. Jag ska fixa detta! Hjälper du mig?

Denna vecka är hårdkörning på jobbet, de tre dagar som är kvar oxå. Sen lugnar vi ner oss till nästa vecka då det är endast en tre-dagars arbetsvecka. Jag längtar efter lite ledigt. Behöver det verkligen känns det som nu!

Jag, Stefan, Kent och Towe var på paradisbadets spa-avdelning i Övik i lördags. Det var underbart! En hel dag av njutning. Började med helkroppsmassage - nice! Sen bubbelpool och flera aufgusser. Blev peeling med salt och även min favorit - honung! I slutet av bastu-sittningen så får man en näve honung som du masserar in i huden. Den blir alldeles len, det känns superskönt! Sedan bad jag om specialmat, blev en kebabsallad med tzatziki när de andra åt kebabtallrik. Jag skippade stripsen, fick mer kött och sallad. Var supergott och jag kände mig både stolt och lycklig och jag längtade inte ens efter att smaka på ett strips! Det gjorde mig lycklig! Sedan drack de lite öl till maten - men Agnes hon drack vatten! Funderade inte ens på ett glas vin, för jag ville inte börja mitt nya liv med alkohol. Men jag fuskade lite denna dag  - efter massagen så åt jag 2 färska jordgubbar. Det smakade himmelskt. Men utan frukt en vecka tyckte jag att det var hyfsat OK att äta dessa jordgubbar. Men har dock dåligt samvete för det och det gör mig tokig. Jordgubbar är väl inget farligt? Lite mkt fruktsocker kanske, men inget att få dåligt samvete för när jag åt så få. Men summa summarum - en underbar lördag med goda vänner på ett härligt ställe. Behövdes för att vila upp kropp och knopp.

Helgen som kommer blir lugn, pyssla lite i huset hoppas jag att jag ids ta tag i i alla fall. Men annars inget planerat - riktigt skönt faktiskt. Får ta dagen som den kommer... 

Kommentarer
Postat av: Moster Ingrid

Heja Agnes, du är SÅ duktig. Vad roligt att du trivs med din nya livsstil. Släpp tankarna på jordgubbarna 2 st är ju inget att ångra. Ny dag,nya tag. Kram/ moster Ingrid

2011-05-25 @ 11:17:38
Postat av: Veronica

Åh grattis! Härligt! LCHF är nog grejen för dig och särskilt som du äter kött. Jag tror inte det funkar för mig eftersom det inte finns tillräckligt att äta sig mätt på, jag menar quornfärs och en sallad går inte att jämföra med en stadig köttfärssås.. 4 kg är en riktig motivationshöjare kan jag tro. :-) Skulle jag gå ner det så hade jag varit nästan halvvägs i mitt mål! :-)

Postat av: Karin

Självklart hjälper jag dig. Du ska vara stolt över dig och vad roligt att du får såna positiva effekter. Jag är jätteglad för din skull.

Jordgubbar är okej, men inte föööör många. :-)

2011-05-25 @ 22:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0